JORNADA D'ESPORT ADAPTAT

JORNADES D’ESPORT ADAPTAT


Què vol dir diversitat? 



 OBJECTIUS:


1.- Dur a terme diferents activitats esportives adaptades per tal de conscienciar l’alumnat de la importància de la pràctica esportiva entre les persones amb discapacitat i sense. 

2.- Crear un ambient agradable i de confiança, on se sentin acollits i apreciats per tots.

3.- Prendre consciència de les diferències  i ajudar a l'alumnat a respectar-les i a acceptar-les.

4.- Treballar per aconseguir que l'escola s’adapti als nins/es, donant resposta a les necessitats.

5.- Contribuir a l'adquisició de les competències clau ( les pròpies de l'àrea i d'altres).

6.-Conscienciar a l’alumnat de la necessitat de la plena adaptació de tot l’alumnat durant l’activitat física.

7- Recolzar el treball d’habilitats perceptivo-motrius realitzat a unitats didàctiques prèvies.


DISSENY D'ACTIVITATS.- 


Dissenyar un circuit de jocs i activitats recreatives de: 


diversitat visual

diversitat motòrica



DATES CIRCUITS.-  Entre el 22 de novembre i el 3 desembre (coincidint amb la setmana de la mobilitat)


HORARI.- dins l'horari d'educació física. 


*horari de muntatge.- abans d'inici de les classes de 8.30 a 9.00h o la classe prèvia a l’activitat amb l’ajuda d’altre alumnat.


DURADA DE L’ACTIVITAT.- 45'/50’ aproximadament


OBJECTIUS DELS JOCS I ACTIVITATS RECREATIVES:


  • Conèixer i impulsar una realitat esportiva sense discriminar a causa d'unes discapacitats perceptivo-motrius, motrius o cognitives.


  • Facilitar la integració entre tots els alumnes de forma que cadascú és acceptat tal com és i amb la seva particular forma d'aportar elements que enriqueixen el joc.


  • Posar de manifest la coeducació, agrupant l'alumnat independentment de sexe, capacitat, habilitat...


  • Millorar les capacitats físiques bàsiques, així com les habilitats  i destreses bàsiques i les capacitats perceptiu-motrius.



  DISSENY DEL CIRCUIT.- 

    4 estacions.  

       6-7 infants per estació

       Durada de l’activitat per estació  8’ (2’ explicació joc + 6’ activitat)

       Temps de rotació 1’ aprox.



TEMPORALITZACIÓ DE LES SESSIONS:


JOC D'INICI (tot el grup).- 10'’ (2’ explicació joc + 5’ activitat + 3' distribució grups)

a les sessions de 45’ no feim el JOC INICIAL (no dona temps)


ESTACIÓ 1.- 8’ (2’ explicació joc + 6’ activitat)

1’ per rotació


ESTACIÓ 2.- 8’ (2’ explicació joc + 6’ activitat) 

1’ per rotació


ESTACIÓ 3.- 8’ (2’ explicació joc + 6’ activitat) 

1’ per rotació


ESTACIÓ 4.- 8’ (2’ explicació joc + 6’ activitat) 

1’ per rotació


JOC O ACTIVITAT FINAL (tot el grup).- 8’ (2’ explicació joc + 6’ activitat)


TOTAL CIRCUIT.- 50'/1h  d’activitat aproximadament + tornar a l’aula



SESSIÓ 1



EXPLICACIÓ DE JOCS.-


JOC D'INICI (tot el grup).- “MULTICULTURALITAT” (joc d'inici)

Material.- Paracaigudes gran/ una pilota gegant

Organització.- Joc d'inici. Grup complet. Els nins/es disposats aoltant del paracaigudes, comencen a ventar (en el cas de 3er cicle llançar una pilota al aire, intentar que no caigui).

El professor dirà una característica física determinada i els que se sentin identificats han de canviar de lloc per davall el paracaigudes

p.e.- els nins i nines de cabells negres, d’ulls blaus, de pell blanqueta…






ESTACIÓ 1.- BOCCIA

Material.- jocs de petanca, tub de cartró, cadira o banc suec

Organització.- Organitzats en un espai limitat jugam a boccia amb material adaptat. Repartim una bolla de color per cada infant i efectuar el llançament d’asseguts per dintre del tub de cartró.


ESTACIÓ 2.- “CISTELLA A UNA MÀ o MINI PARTIT SENSE CONTACTE” 

Material.- cistella. 7-8 pilotes de plàstic (per al 3er cicle poden ser de bàsquet). Bancs suecs per delimitar espais. 10 cordes Ii  10 cinturons de flag-rugby.

Organització.- lliurament per l’espai botar i llançar a cistella amb una mà fermada a l’esquena. També podem fer una filera i anar llençant a cistella d’un en un.







ESTACIÓ 3.-VOLEIBOL ASSEGUTS”

Material.- 2 cordes o 1 xarxa de bàdminton, un globus gegant , 1 suport de bàdminton.

Organització.- Feim dos grups, un a cada costa de la xarxa. Hem de passar el globus gegant a l’altre camp des de la posició asseguts al terra procurant que no ens caigui. Es poden fer tres tocs dins el mateix grups abans de passar el globus cap a l’altre camp.





ESTACIÓ 4.- COORDINACIÓ ÓCULO-PÈDICA


Material.- cintes de flag rugby, cons alts, cercles de colors, cordes.

Organització.- Feim parelles, ens fermam les cames entre la parella amb una cinta de flag rugby. Hem d’aconseguir dirigir la pilota entre els dos fent una ziga - zaga i xutar per encertar dins del cercle. Cada vegada que fem el circuit xuta un membre diferent de la parella. 

Ens els cursos inferiors es pot fer un desplaçament senzill en ziga - zaga entre cons amb la parella (sense haver de conduir una pilota)






ACTIVITAT FINAL. Depenent del cicle on es treballi, es realizen una sèrie de preguntes de reflexió i comunicació envers la temàtica:


1.Heu trobat difícil les activitats?

2.Què us ha costat més?

3.Podeu imaginar la vida de persones amb discapacitat motòrica?

4.Podeu posar exemples de la vida quotidiana on amb discapacitat motòrica s’ha de fer d’una manera diferent?

5....


SESSIÓ 2



JOC D'INICI (tot el grup).- “AGAFEM CONFIANÇA” (joc d'inici)

Material.- Antifaços

Organització.- Joc d'inici. Grup complet. Es faran desplaçaments amb alumnes-guia amb diferents nivells de camp de visió possible: normalitat, un ull tapat, dos ulls tapats. Aquest sistema s’utilitzarà a la resta d’activitats per conscienciar de les diferències entre visió normalitzada i diferents graus de discapacitat visual.



ESTACIÓ 1.- “L’ARCA DE NOE”

Material.- cartes diferents animals.

Organització.- Joc per grups de 4. Grup complet. Cada grup de 4 ha de pactar el renou referit a uns animals que apareixen a unes targetes creades. Des d’una banda del gimnàs a l’altra les parelles amb ulls tancats per un antifaç s’han de trobar fent el renou pactat. Els jugadors guia o ajudant eviten accidents entre l’alumnat amb ulls tancats. Canvi de rol després d’una partida.




ESTACIÓ 2.- “ENDEVINA QUI ÉS” 

Material.- Ulleres de diferent visió.

Organització.- Tenim unes ulleres de visió molt especial que distorsionen la realitat. Un alumne tendrà posades les ulleres i farà dues voltes. La resta d’alumnat parteix d’un cercle inicial i pot donar passes enrere fins que l’alumnat amb discapacitat visual diu STOP. Un alumne voluntari farà d’àrbitre per controlar l’execució i d’ajudant de la persona amb ulleres. L’alumnat amb discapacitat ha d’esbrinar quin alumne toca.




ESTACIÓ 3.- “CIRCUIT A LES FOSQUES”

Material.- Dispersió de diferent material per crear un circuit d’obstacles ( bancs, cons, cordes, matalassos, cèrcols).

Organització.- Agrupar els nins/es per trios. S’inicia el circuit amb total visió. Un d’ells ha de realitzar el circuit marcat amb els ulls tapats mentre els companys fan de guia. En acabar circuit canvi de rol.




ESTACIÓ 4.- “CONEIXEM EL GOAL BOAL”

Material.- 10 antifaços, 1 pilota sonora. 4 cons

Organització.- Feim dos grups. Ens distribuïm cada grup al seu camp asseguts al terra i amb els ulls tapats. Llançar la pilota d’un camp a l’altre. Intentar fer gol.Depenent del nivell, es pot optar per començar per una execució normalitzada (sense antifaços) en un primer moment.




ACTIVITAT FINAL. Depenent del cicle on es treballi, es realizen una sèrie de preguntes de reflexió i comunicació envers la temàtica:


1.Heu trobat difícil les activitats?

2.Què us ha costat més?

3.Podeu imaginar la vida de persones amb discapacitat motòrica?

4.Podeu posar exemples de la vida quotidiana on amb discapacitat visual s’ha de fer d’una manera diferent?

5…





HORARI (dimecres no tenim pavelló)



DILLUNS 

22 novembre

DIJOUS

25 novembre

DIVENDRES 

26 novembre

8 - 9

MUNTATGE


MUNTATGE


9-10

6è A

MUNTATGE

6èB

10

10,45

2nA

4tA


10,45

11,30

2nB

4tB


11,30

12


PATI


12-13

1rA


5èB


13-14

1r B


5èA





DILLUNS 29 de novembre

DIMARTS 30 de novembre

DIMECRES 

desembre

DIVENDRES 3 desembre

8 - 9

MUNTATGE

MUNTATGE



MUNTATGE


9-10

6è A

3rA


3rA

10

10,45

2nA

3rC


3rC

10,45

11,30

2nB

3rB

6èB

(pati)

3rB

11,30

12


PATI


12-13

1rA

4tB



5èB

13-14

1r B

4tA


5èA






RÚBRICA AVALUATIVA

A partir dels objectius que ens marquem emplenarem una rúbrica evaluativa:


Entendre i respectar la discapacitat motòrica o visual com una part de la diversitat 

No entenc ni respecta les propostes fetes de treball sobre la discapacitat visual i/o motòrica

Entenc i respecta de forma adequada les propostes fetes sobre la discapacitat motòrica i/o visual 

Entenc i respecta de forma molt adequada les propostes fetes sobre la discapacitat motòrica i/o  visual

Realitzar les activitats amb un grau d’eficàcia motriu

Presenta greus dificultats per realitzar les activitats propostes

Presenta una eficàcia motriu  adequada per realitzar les activitats propostes

Presenta una eficàcia motriu molt adequada per realitzar les activitats propostes

Demostrar una motivació i esforç a les activitats a realitzar

No demostra motivació i/o esforç cap a les activitats a realitzar

Demostra una motivació i/o esforç suficient cap a les activitats a realitzar

Demostra una motivació i/o esforç molt considerable cap a les activitats a realitzar

Realitzar la figura d’ajudant o llàtzer amb adequació als requeriments de les activitats 

No desenvolupa adequadament la funció de llàtzer descuidant al company o no tenint cura del company

Desenvolupa adequadament la funció de llàtzer acompanyant i tenint cura del company

Desenvolupa molt adequadament la funció de llàtzer acompanyant i tenint cura del company